
 

DOI: 10.36078/1721202324                              145                  O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3, b.145-158. 

 

 International Scientific-Methodological Electronic Journal “Foreign 
Languages in Uzbekistan”, 2024, vol. 10, No 3, pp. 145-158 

https://journal.fledu.uz 
ISSN: 2181-8215 (online) 

 

UZBEK TELEVISION DURING THE PERIOD OF INDEPENDENCE:  
THE INFLUENCE OF THE NEW ERA ON TELEVISION CREATIVITY 
Ilmira Nazrullaevna RAKHMATULLAEVA 
Candidate of Art History, Associate Professor 
Doctoral student  
University of Journalism and Mass Communications of Uzbekistan 
Tashkent, Uzbekistan 

 

MUSTAQILLIK DAVRI O‘ZBEK TELEVIDENIYESI: YANGI DAVRNING 
TELEIJODIYOTGA TA’SIRI 
Ilmira Nazrullayevna RAHMATULLAYEVA 
San’atshunoslik fanlari nomzodi, dotsent 
Doktorant 
O‘zbekiston jurnalistika va ommaviy kommunikatsiyalar universiteti  
Toshkent, O‘zbekiston 

 

УЗБЕКСКОЕ ТЕЛЕВИДЕНИЕ В ПЕРИОД НЕЗАВИСИМОСТИ: ВЛИЯНИЕ 
НОВОЙ ЭПОХИ НА ТЕЛЕВИЗИОННОЕ ТВОРЧЕСТВО 
Ильмира Назруллаевна РАХМАТУЛЛАЕВА 
Кандидат искусствоведения, доцент 
Докторант  
Университета журналистики и массовых коммуникаций Узбекистана 
Ташкент, Узбекистан 

 
 

For citation (Iqtibos keltirish uchun, для 
цитирования): 
Rahmatullayeva I.N. Mustaqillik davri o‘zbek 
televideniyesi: yangi davrning teleijodiyotga 
ta’siri // O‘zbekistonda xorijiy tillar. — 2024. 
— 10-jild, № 3. — B. 145-158. 
 

https://doi.org/ 10.36078/1721202324  

 

Received:   April 23, 2024 
Accepted:   June 17, 2024  
Published: June 20, 2024 
 

Copyright © 2024 by author(s). 
This work is licensed under the Creative 
Commons Attribution International License 
(CC BY 4.0).  
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ 
 

  

 

 

Abstract. In this article, using the example of Uzbek television, the 

issues of the influence of the socio-political life of the country on the 

mass media after the declaration of independence of Uzbekistan are 

analyzed. Despite laws, decrees, resolutions on freedom of speech, 

and the democratization of society, the processes caused by increased 

restrictions on the press, including television, have been reflected in 

the media. This leads to the fact that the Uzbek press has increased its 

statements not of social and political problems, but of a positive 

assessment of the activities of the current government and praise. 

They also analyzed the reasons why the mass media in Uzbekistan 

have become not a source of news, but a means of state propaganda, 

as a result of which citizens of the country began to turn to foreign 

media for important and important information. State regulation of 

state-owned TV channels in Uzbekistan, which, in turn, implies an 

attitude towards the media as a means of propaganda and the rejection 

of alternative views that differ from the policy of the state, the 

founder of the media; Television propaganda was carried out on the 

basis of an anonymous and ineffective state information order, both in 

financing and in the development of the state television and radio 

company. 

Keywords: independent state; freedom of speech, free opinion, 

democratization; Uzbek press; reforms; non-governmental structures; 

state television; political censorship, competitive media space. 

 

 

https://journal.fledu.uz/
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       146             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

 

 

Annotatsiya. Bu maqolada O‘zbekiston mustaqilligi e’lon qilingach, 

mamlakatdagi ijtimoiy-siyosiy hayotning ommaviy axborot 

vositalariga ta’siri masalalari o‘zbek televideniyesi misolida tahlil 

qilindi. Mamlakatda ommaviy axborot vositalarida so‘z erkinligi, 

jamiyatni demokratlashtirish borasida qabul qilingan qonunlar, 

farmonlar, qarorlarga qaramay, matbuot, jumladan, televideniyeda 

cheklovlarning kuchayishi oqibatlarida yuzaga kelgan jarayonlar aks 

ettirilgan. Buning natijasida o‘zbek matbuotida ijtimoiy-siyosiy 

muammolar aks etgan chiqishlar o‘rnini biryoqlama, amaldagi 

hukumat faoliyatini ijobiy baholash va ularning amalga oshirgan, kezi 

kelganda hatto amalga oshirmagan ishlariga ham maqtovlar bildirish 

kuchayib ketgani haqida so‘z boradi. Shuningdek, O‘zbekistondagi 

OAV jamoatchilik fikrini ifoda etolmaydigan, balki faqatgina uning 

shakllanishiga xizmat qilish bilan cheklanadigan, yangiliklar manbai 

emas, davlat tashviqoti vositasiga aylanib qolgani, buning natijasida 

mamlakat fuqarolari dolzarb, ahamiyatga molik axborotlarni olish 

uchun xorijiy OAVga murojaat qila boshlaganlari sabablari tahlil 

qilinadi. O‘zbekistonda davlat telekanallarining hukumat tomonidan 

tartibga solinishi, bu esa, o‘z navbatida, ommaviy axborot vositalariga 

targ‘ibot vositasi sifatida munosabatda bo‘lish va ommaviy axborot 

vositalari muassisi bo‘lgan davlat siyosatidan farq qiluvchi muqobil 

qarashlarni rad etish bilan bog‘liq kechgani, televideniyeni 

rag‘batlantirish noaniq va samarasiz davlat axborot buyurtmasi 

asosida sodir bo‘lgani, davlat teleradiokompaniyani 

moliyalashtirishda ham, umuman, ularning rivojlanishida ham kuchli 

nomutanosiblikni keltirib chiqargani masalalari tahlilga tortildi.  

Kalit so‘zlar: mustaqil davlat; so‘z erkinligi; erkin fikr, 

demokratlashtirish; o‘zbek matbuoti; islohotlar; nodavlat tuzilmalar; 

davlat televideniyesi; siyosiy senzura; raqobatbardosh mediatuzilma.  

 

Аннотация. В статье на примере узбекского телевидения 

проанализированы вопросы влияния общественно-политической 

жизни страны на средства массовой информации после 

провозглашения независимости Узбекистана. Несмотря на 

принятые в стране законы, указы, постановления о свободе 

слова, демократизации общества, в средствах массовой 

информации отражены процессы, вызванные усилением 

ограничений в прессе, в том числе на телевидении. Это приводит 

к тому, что в узбекской прессе усилились выступления не на 

общественно-политические проблемы, а положительная оценка 

деятельности действующего правительства и похвала. Также 

проанализированы причины, по которым средства массовой 

информации в Узбекистане стали не источником новостей, а 

инструментом государственной пропаганды, в результате чего 

граждане страны для получения актуальной и важной 

информации стали обращаться в зарубежные средства массовой 

информации. Также в статье было проанализировано 

государственное регулирование государственных телеканалов в 

Узбекистане, что, в свою очередь, связано с отношением к 

средствам массовой информации как к средству пропаганды и 

неприятию альтернативных взглядов, отличающихся от 

государственной политики института средств массовой 

информации прошлого, то, что продвижение телевидения 

происходило на основе неясного и неэффективного 

государственного информационного заказа, что вызывало 

сильный дисбаланс в финансировании государственных 

телерадиокомпаний, как и в их развитии в целом,  

Ключевые слова: независимое государство; свобода слова; 

свободное мнение; демократизация; узбекская пресса; реформы; 

негосударственные структуры; государственное телевидение; 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       147             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

политическая цензура; конкурентоспособная медиапространство. 

 

Kirish 

 

1991-yil 19–21-avgust davlat to‘ntarilishi oxir-oqibat markaziy 

ittifoq hukumatining ag‘darilishi va SSSRning qulashiga olib kelgan 

asosiy voqea bo‘ldi. 1991-yilning 31-avgust kuni O‘zbekiston Sovet 

Sotsialistik Respublikasi O‘zbekiston SSR Oliy Sovetining 

navbatdan tashqari sessiyasida o‘z mustaqilligini e’lon qildi.  

O‘zbekistonda vaziyat yana bir qator tahdidlar bilan 

keskinlashdi. Ular, birinchi navbatda, uning geosiyosiy joylashuvi 

bilan bog‘liq edi. Afg‘onistondagi beqarorlik, Tojikistondagi 

Markaziy hokimiyat tarafdorlari va Birlashgan muxolifat vakili 

bo‘lgan turli guruhlar o‘rtasida qurolli millatlararo ziddiyat, 

Qirg‘iziston bilan harbiy inqiroz, “Erk”, “Birlik” partiyalarining 

millatchilik qarama-qarshiligi, sobiq Ittifoq respublikalari bilan 

o‘rnatilgan aloqalarning uzilishi, ishlab chiqarish quvvatining 

pasayishi va aholi moliyaviy ahvolining yomonlashuvi ortidan 

Farg‘ona vodiysining turli shahar va tumanlarida, so‘ng Guliston, 

Parkent, Bo‘kada keskin va ziddiyatli o‘choqlar paydo bo‘ldi.Bular 

va yana ko‘p narsa O‘zbekiston fuqarolari orasida umidsizlikni 

kuchaytirdi, bu esa har qanday inqiroz kuchayishiga olib keladigan 

ommaviy noroziliklarni kelib chiqarishi mumkin edi.  

  

Asosiy qism 

 

O‘zbekiston mustaqilligi e’lon qilinganidan so‘ng kuchga 

kirgan qonunlar, farmonlar, qarorlarda matbuotning jamiyat 

hayotidagi o‘rniga juda katta o‘rin berilganiga ko‘zimiz tushadi. 

Jumladan, 1992-yilning 8-dekabr kunidan kuchga kirgan eng muhim 

qonunimiz O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining “Ommaviy 

axborot vositalari” deb nomlangan XV bobining 67-moddasida 

“Ommaviy axborot vositalari erkindir va qonunga muvofiq ishlaydi. 

Ular axborotning to‘g‘riligi uchun belgilangan tartibda 

javobgardirlar. Senzuraga yo‘l qo‘yilmaydi” deya kafolatlanishi ham 

so‘z va matbuot erkinligiga umid uyg‘otadi. Shuningdek, 

Konstitutsiyaning 29-moddasi va “Ommaviy axborot vositalari 

to‘g‘risida” Qonunning 3-moddasiga binoan har bir fuqaroga so‘z 

erkinligi, ommaviy axborot vositalarida chiqish, o‘z fikrini va 

e’tiqodini ochiq bayon etish huquqi kafolatlangan va ommaviy 

axborot vositalari “axborotni izlash, olish va tarqatish huquqidan 

foydalanadilar hamda o‘zlari e’lon qilayotgan axborotning to‘g‘riligi 

va haqqoniyligi uchun qonun hujjatlarida belgilangan tartibda 

javobgar bo‘ladilar” deya ta’kidlangan. O‘zbekiston Respublikasi 

Konstitutsiyasi 29-moddasiga binoan, “har kim o‘zi istagan 

axborotni izlash, olish va uni tarqatish huquqiga ega, amaldagi 

konstitutsiyaviy tuzumga qarshi qaratilgan axborot va qonun bilan 

belgilangan boshqa cheklashlar bundan mustasnodir”. 

 “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘risida”gi qonunga ko‘ra 3-

moddada, “har kim ommaviy axborot vositalarida chiqish, o‘z fikri 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       148             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

va e’tiqodini oshkora bayon etish huquqiga ega”, 4-moddasida 

“senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi” qayd etilgan, O‘zbekiston 

Respublikasining 24.04.1997-yildagi “Axborot olish kafolatlari va 

erkinligi to‘g‘risida”gi qonunning 3-moddasi — “Axborot olish 

kafolatlari”da “Har bir fuqaroning axborot olish huquqi 

kafolatlanadi” deb yozib qo‘yilgan. “Jurnalistlik faoliyatini himoya 

qilish to‘g‘risida”gi shu kuni imzolangan qonunda yana bir bor 

“O‘zbekistonda senzuraga yo‘l qo‘yilmaydi. Jurnalistdan xabarlar va 

materiallarni oldindan kelishib olinishi, shuningdek, material yoxud 

xabarning matnini o‘zgartirishni yoxud ularni butunlay nashrdan olib 

qolishni (efirga bermaslikni) talab qilishga hech kimning haqqi 

yo‘q” deb qayd qilingani holda, “Jurnalistning kasbiga doir faoliyati 

kafolatlari” deb nomlangan 10-moddasida “Jurnalistning huquqlari, 

sha’ni va qadr-qimmati qonun bilan qo‘riqlanadi. Davlat jurnalistga 

axborotni erkin olishi va tarqatishini kafolatlaydi, o‘z kasbiga doir 

faoliyatni amalga oshirishida uning himoya qilinishini ta’minlaydi. 

Jurnalistning jurnalistlik faoliyatiga aralashish, undan o‘z kasbiga 

doir vazifalarni bajarish chog‘ida olgan biron bir ma’lumotni talab 

etish ta’qiqlanadi” deb yozib qo‘yilgan. 

Lekin jamiyatda holat o‘zgarmadi. “Toshkent haqiqati” 

gazetasi muxbiri Y.Сhernogaev yozadi: “O‘zbekistonda yarim 

mingga yaqin gazeta va ikki yuzga yaqin jurnal chop etiladi. 

Boshqaruv organlari senzura mavjudligini inkor etmasin, u hayotda 

yaqqol ko‘rinib turibdi. U “senzura” deb emas, “davlat matbuot 

komitetining gazeta bo‘limi xodimi” deb ataladi. Bu shaxsning 

muhrisiz bosmaxonada hech bir gazetani ishlab chiqarishga rusxat 

etilmaydi. Bu odam juda katta huquqlarga ega. Men “Toshkent 

haqiqati” gazetasida ishlayman, bizning nashrimiz qanday 

muammoni yoritmasin, bu masalada hukumat qanday fikrga ega 

bo‘lsa, 100 foiz shunday fikr bildiradi. Сhunki bizning muassisimiz 

shahar ma’muriyatidir. Nazorat qattiq va doimiydir” (6, 65). 

 Sergey Yejkovning ushbu fikrlari ham o‘sha davr 

matbuotining qiyofasini aks ettiradi: “Mening mamlakatimda 

aksariyat hollarda hokimiyat hayoti, manfaatlari va niyatlarini aks 

ettiradigan nashrlar hukmronlik qilmoqda. Ularni davlat 

moliyalashtiryaptimi, yoki xususiy shaxslarmi, buning farqi yo‘q. 

Xususiy nashrlar ham hokimiyat bilan yaxshi munosabatda bo‘lishni 

xohlashadi. Va bu holat jamiyat xolis va ikki tomonlama axborotga 

tashna bo‘lgan sharoitda yuz berayotgani, xalq jurnalistlarga hamon 

umid bilan qarayotgan sharoitda yuz bermoqda. To‘g‘risini tan olish 

kerak, allaqachon hech kim jurnalistlarga ishonmay ham qo‘ygan. 

Ma’lumot uchun, O‘zbekistonda bugun ko‘proq mahalliy davriy 

nashrlarga emas, internet materiallari ko‘proq havola qilinmoqda” 

(2, 139). Bunday chiqishlar vaqti-vaqti bilan xorij ommaviy 

nashrlarida, ekspertlar tomonidan bildirilib turildi. Lekin bu fikrlarni 

aytganlar ishdan chetlatildilar, “xorijning puliga sotilgan sotqinlar”, 

“xalq dushmani” deb e’lon qilindilar, mamlakat ommaviy axborot 

vositalaridan chiqish huquqidan mosuvo qilindilar.  

 Haqiqatan esa O‘zbekistonda matbuot erkinligiga monelik 

qiluvchi senzura yo‘q edi. O‘zbekiston Respublikasi 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       149             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

Konstitutsiyasining 67-moddasiga ko‘ra, “ommaviy axborot 

vositalari erkindirlar va faqat qonun asosida faoliyat yuritadilar, 

o‘zlari tarqatayotgan axborotning to‘g‘riligi uchun belgilangan 

tartibda javobgar bo‘ladilar, senzuraga yo‘l qo‘yilmaydi” deb 

yozilgan. Bundan tashqari, Konstitutsiyaning 29-moddasi va 

“Ommaviy axborot vositalari to‘g‘risida” Qonunning 3-moddasiga 

binoan har bir fuqaroga so‘z erkinligi, ommaviy axborot vositalarida 

chiqish o‘z fikrini va e’tiqodini ochiq bayon etish huquqi 

kafolatlanadi.  

 Ayniqsa, O‘zbekiston mustaqilligi bayramlari nishonlanadigan 

kunlarda matbuot va televideniye-radio ko‘rsatuvlarida mamlakatni 

va uning rahbarini shon-shuhratlarga ko‘mish avjiga chiqa boshladi. 

“Dono yo‘lboshchi”, “buyuk iqtisodchi” degan tashbehlar normaga 

aylanib ulgurgan, hatto televideniye ko‘rsatuvlarida kichkinagina 

intervyu beradigan respondent ham o‘z so‘zida bugungi yaratilgan 

sharoitlar muhtaram yo‘lboshchi tufayli amalga oshgani, unga 

tashakkur aytish kerakligini qayd etish bilan davom ettirilardi. 

“Kulfat shunda va muammo shundan iborat ediki, mening 

hamkasblarim hokimiyatga xizmat qilishni o‘z burchlari deb 

bilishardi. Hamma hukumatga qulluq qilishi shart edi. O‘zbekiston 

aholisining aksariyati singari ommaviy axborot vositalari ham o‘n 

ikki yil orasida qullarni, birinchi navbatda qullik psixologiyasini 

siqib chiqara olmadilar. Men aniqroq aytadigan bo‘lsam, 

ko‘pchilikka bu vaziyat yoqardi, chunki bu ko‘pincha kasbiy 

faoliyatda uchraydigan infarktlar, to‘qnashuvlar, mojarolar va 

shunga o‘xshash narsalarsiz nisbatan tinch va osuda hayotni o‘z 

ichiga olardi” (2, 139–140). 

 Mamlakat rahbari o‘zining ko‘plab chiqishlarida uzoq yillar 

davomida Moskva eshiklariga bosh urib borgani, biror ishni bitirish 

uchun mablag‘ni undirish qanchalar qiyin bo‘lgani haqida so‘z 

yuritadi. “O‘tmishga qarab ish ko‘rish xayrli” degan matal xayrli, 

lekin xalqning hayoti yaxshilanish o‘rniga, kun kechirish kundan-

kunga og‘irlashib borardi. Mustaqillik bayramlarida, parlament 

sessiyalarida, “jannatdan xabarlar” nomini olgan mashhur “Axborot” 

ko‘rsatuvlarida hayotning yaxshilanib ketgani, xalq bu kunlarga 

yetib kelganiga shukronalar o‘qishi kerakligi, qo‘shni respublikalar, 

xorijga chiqib ketayotgan fuqarolarimiz esa turgan-bitgani “dangasa” 

ekanliklariga urg‘ular berila boshlandi. Xalq va hukumat, millat va 

televideniye o‘rtasida katta jarlik paydo bo‘la boshladi. Aholining 

katta qismi o‘zining yangiliklarga bo‘lgan ehtiyojini yo‘ldosh, kabel 

televideniyelari orqali qondira boshladi. Bu ijobiy holat emasdi, 

albatta.  

 90-yillar boshida o‘zbek televideniyesi katta ta’sir doirasiga 

ega bo‘lgan televideniye edi. Bu televideniyeni nafaqat O‘zbekiston, 

balki O‘rta Osiyoda ham qariyb ellik millionli auditoriya tomosha 

qilardi. Ijtimoiy-siyosiy, adabiy-badiiy ko‘rsatuvlar, publitsistik 

chiqishlar, videofilmlar namoyishi, sport ko‘rsatuvlari orqali u ulkan 

auditoriyani qamrab olgan, axborot, ma’rifat o‘chog‘iga aylangandi. 

Uni dunyo jurnalistikasi andozalariga javob beradigan televideniye 

deb aytib bo‘lmasa-da, lekin aholining katta qismi uchun ham 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       150             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

axborot, ham rekreativ makon vazifalarini o‘tovchi ommaviy 

axborot vositasi edi. 

 Bu televideniye sobiq sovetlar mamlakatida mafkura 

masalalariga katta e’tibor beriladigan, bu ish bilan mashg‘ul 

xodimlar yaxshi rag‘batlantiriladigan davlat korxonasi edi. 80–90-

yillar sovet davrida teleko‘rsatuvga yaxshi qalam haqi to‘langan, 

teleko‘rsatuv tayyorlash va uni efirga uzatish jarayonlarida faoliyat 

yuritadigan xodimlar maoshi ham boshqa tashkilotlarda 

ishlaydiganlarnikidan ko‘proq edi. Shuningdek, televideniye 

xodimlariga ko‘rsatuvlar uchun beriladigan mukofot pullari mavjud 

bo‘lib, televideniye xodimlari o‘z iqtisodiy ahvollarini yaxshilashlari 

uchun shart-sharoitlar mavjud bo‘lgan. Har bir besh yillikda TV 

xodimlari uchun ko‘p qavatli shinam xonadonli, markazda 

joylashgan uy-joylar bilan ta’minlanish imkoni mavjud edi. Yosh 

mutaxassislar ham bunday imkoniyatga ega edilar, shuningdek, 

Moskva, Leningrad, qardosh respublikalar poytaxt televideniyelarga 

beriladigan ish va kasbiy mahoratlarini oshirgani tashrif 

buyurardilar.  

 1991-yil Sovet Ittifoqining parchalanib ketishi bilan SSSR 

Davlat Teleradio tizimi ham yo‘q bo‘ldi. Markaziy televideniye 

“Ostankino” davlat teleradiokompaniyasiga aylantirildi. “1991-yil 

dekabr oyidan keyin inersial mexanizmlar bir muncha vaqtgina 

o‘nlab yillar davomida shakllangan va mavjud bo‘lgan chegaralar 

doirasidagi yagona axborot maydonini saqlab qololdi. Dastlabki 

o‘zgarishlar dasturlarning mazmuniga, milliy televideniye 

tashkilotlarining tashkiliy tuzilishiga ta’sir ko‘rsatdi. Moskva 

Rossiya Federatsiyasining respublika markaziga aylandi, tabiiyki, 

Ukraina, Qozog‘iston, Boltiqbo‘yi davlatlari, O‘rta Osiyoga nisbatan 

— muvofiqlashtiruvchi rolini yo‘qotdi. Respublika televideniye 

tashkilotlarining rivojlanishi har bir alohida suveren davlatning 

qonunchiligi va faoliyatining obyektiv shartlarini hisobga olgan 

holda mustaqil yo‘llar bilan o‘tdi”, — deya ushbu murakkab 

jarayonlarga baho beradi V. O. Tsvik (5, 83). 

 Tabiiyki, televideniyening yangi moddiy-texnik uskunalarini 

yaratish anchayin murakkab, qimmat va katta mehnat talab qiladigan 

jarayondir. Mustaqil davlatlarning fuqarolari Moskva ko‘rsatuvlari 

— yangiliklardan tortib teleseriallar, sport reportajlari, teleo‘yinlari, 

bayram tomoshalarini kuzatishda davom etdilar, bunda sobiq SSSR 

hududida rus tilining umummilliy muloqot vositasi bo‘lgani ham 

sabab bo‘ldi.  

 Avvaldan kutilganidek, yagona telemakonning parchalanishi 

ham mafkuraviy, ham iqtisodiy tamoyillar tufayli yuz berishi 

muqarrar edi. “Moskva ko‘rsatuvlaridagi joriy teledasturlarni 

yoritishda siyosiy qarashlardan norozilik, bir tomondan, yangi 

milliy-davlat siyosatini tasdiqlash imkoniyatlarini kengaytirish 

istagi, ikkinchi tomondan, yaqin-yaqinlargacha qat’iy chegaralangan 

milliy tildan foydalanish imkoniyatlarini kengaytirish istaklarining 

kuchliligi — bularning barchasi mafkuraviy omillarga tegishli. 

Iqtisodiy tafovutlar milliy televideniye tashkilotlarning reklama 

foydasining bir qismiga da’volari bilan boshlandi, negaki sobiq 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       151             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

SSSR hududiga rus teledasturlarining efirga uzatilishi reklama 

beruvchilarni sobiq Butunittifoq telekanallariga jalb qilgandi. 

Keyinchalik, suveren davlatlar Moskvadan eshittirishlarni faqat 

Rossiya tomoniga pul o‘tkazgan sharoitidagina translyatsiya qilish 

da’volari bilan chiqdilar” (5 , 83).  

 Rossiyada davlat televideniyesi tuzilmalarining o‘zgarishi 

xususiylashtirish jarayonlari bilan qadamma-qadam bordi, nodavlat 

telekanallarining ish boshlashi mamlakatda tele- va radioreklama 

tashkilotlarining paydo bo‘lishiga olib keldi. Muvaffaqiyatli 

moliyaviy siyosat va malakali ijodiy kadrlarning jalb qilinishi 

natijasida xususiy telekompaniyalar davlat studiyalaridan ko‘ra 

sifatliroq mahsulotni ishlab chiqara boshladilar. Ikkinchidan, xususiy 

telekompaniyalarning ishlab chiqarish quvvati ularning texnik 

holatini yaxshilanishiga olib kela boshladi, holbuki ushbu yillar 

davlat televideniye texnik bazasini eng quyi darajaga tushirib 

qo‘ygan edi.  

 Qisqa “o‘tish davri” deb nom olgan yillarda Rossiya 

televideniyesi tizimi 80-yillar shakllanishning kutilmagan yo‘llarini 

bosib o‘tdi: bolshevistik doktrina changallaridan sirpalib chiqib, 

siyosiy senzura deb nomlangan sharmandali jarayondan voz kecha 

oldi, partiya-davlat monopoliyasi tarkibida bo‘lishiga chek qo‘ydi, 

mulkchilikning barcha shakllari sinab ko‘rildi (davlat, aksionerlik, 

xususiy va boshqalar), telekompaniyalarning bo‘linishi yuz berdi va 

natijada raqobatga qurilgan dasturlar bozori vujudga keldi. Buning 

natijasida tomoshabinlar qiziqishlarini qondiradigan bozor faoliyat 

yurita boshladi.  

O‘zbekistondagi tijoralashuv tabiiyki Rossiyanikidan farq 

qiladi. Tomoshabinlarni jalb qilish O‘zbekiston televideniyesi uchun 

ham yangi ustuvor vazifaga aylandi: investorlar, homiylar va 

reklamalarni jalb qilish uchun jamiyatdagi ijtimoiy-siyosiy voqea-

hodisalarni keng yoritish zarur edi. 1993-yilda “Omad” tijorat 

kanalining tashkil bo‘lishi istiqbolda bunday qadamlar samarali 

bo‘lishini yaqqol namoyish etdi. O‘z-o‘zidan telekanalga iste’dodli, 

televideniye san’atini yaxshi biladigan ijodkorlar to‘plandilar. Sun’iy 

yer yo‘ldoshlari orqali uzatiladigan xorij telekanallari tajribalaridan 

o‘rganish, yangi zamonaviy teletexnologiyalarni sotib olish 

imkoniyati va ulardan o‘rinli foydalanish o‘z samaralarini bera 

boshladi (“Daraklar”, “Kimga qanaqa?”, “Muhabbatga oshno 

qalblar”, “Sharq taronalari”, “Yulduz-shou”, “Salom, yoshlar!”, 

“Ko‘ngil”, “Ishingiz baroridan kelsin!”, “Shaxs va bahs”). 

Aksariyatini ma’rifiy-ko‘ngilochar ko‘rsatuvlar tashkil etadigan bu 

loyihalarda mavzu tanlashda o‘ziga xoslik, syujet va kompozitsiyani 

tuzishda odmi, odatiy, an’anaviy usullardan voz kechish, davr ruhiga 

xos tezkorlik, shiddatni olib kirilgani muvaffaqiyatli bo‘lsa, ikkinchi 

tomondan xorij mamlakatlarining tayyor dasturlari, ko‘rsatuvlaridan 

nafaqat ko‘rinishlar lavhalarni ko‘chirish, balki tarjima orqali 

o‘zlashtirish holatlari ko‘paydi. Albatta, bu holatlar o‘zining 

mustaqil qadamlarini qo‘yayotgan milliy televideniyemiz uchun 

ijobiy holat bo‘lmasa-da, lekin uni barpo qilish yo‘lidagi dastlabki 

izlanishlar edi. Agar Rossiyada bu jarayonlar ortga qaytmaydigan 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       152             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

darajada shiddat bilan rivojlangan, alal-oqibat xususiy 

telekanallarning paydo bo‘lishiga olib kelgan, natijada tomoshabin 

uchun maqbul, raqobatli jarayonda tanlash imkoniyatining 

kengayishiga olib kelgan bo‘lsa, O‘zbekistonda bu jarayonlar 

unchalik uzoq davom etmadi. Ko‘p o‘tmay, telekanal “Toshkent” 

studiyasiga aylantirildi. 

 O‘zbekiston teleradiokompaniyasi tarkibida mustaqillikning 

dastlabki davrida mulkchilikning turli xil ko‘rinishlaridagi 

telekanallar nima uchun paydo bo‘la olmadi? Holbuki televideniyeni 

yangi darajalarga olib chiqish davlat va hukumatning oldida turgan 

eng muhim vazifalardan biri edi. To‘g‘ri, barcha sohalar qatori 

televideniye ham isloh etila boshlangandi. 1992-yil 7-yanvarda 

O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasi 

teleradioeshittirish davlat Komitetini O‘zbekiston Davlat 

teleradioeshittirish kompaniyasiga aylantirish to‘g‘risida”gi Farmoni 

qabul qilindi. Bunday o‘zgarishdan maqsad televideniyening 

moddiy-texnikaviy imkoniyatlarini yaxshilash, efir hajmini 

kengaytirish, teledasturlarning sifatini oshirish, ko‘rsatuvlarning 

mazmun-mundarijasini yaxshilash edi. 1994-yil 28-martda 

O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “O‘zbekiston 

davlat televideniye va radioeshittirishlari hajmini ko‘paytirish, uning 

moddiy-texnika negizini mustahkamlash to‘g‘risida”gi Qarori e’lon 

qilindi. Ushbu Qarorga asosan O‘zbekiston televideniyesining 3 

kanali uzluksiz ishlashi ta’minlandi. Keyingi Farmon 1996-yil 7-

mayda qabul qilindi. “O‘zbekiston ijtimoiy taraqqiyotida 

televideniye va radioning rolini oshirish chora-tadbirlari 

to‘g‘risida”gi Farmoni bilan joylarda hududiy bo‘linmalarga ega 

bo‘lgan O‘zbekiston teleradiokompaniyasiga aylantirildi. 

O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998-yil 29-

martdagi “Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog‘lomlashtirish, 

diniy aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi 

130-sonli qaroriga ko‘ra “Yoshlar” telekanali tashkil etildi va u o‘z 

faoliyatini o‘sha yilning 1-sentyabridan boshladi. 2004-yilda Davlat 

teleradiokompaniyasi tarkibida “Sport” telekanali o‘z faoliyatini 

boshladi.  

Ko‘rib turganimizdek, O‘zbekiston hukumati davlat 

televideniyesiga bozor sharoitida faoliyat yuritadigan va auditoriya 

uchun raqobatlasha oladigan, axborot sifatini yaxshilaydigan 

to‘laqonli sanoat, dasturlari mustaqil va davlatdan mustaqil bo‘la 

oladigan biznes tuzilmasi sifatida emas, balki ko‘proq 

iqtisodiyotning subsidiyalangan obyekti va ichki mafkuraviy ta’sir 

vositasiga ega mafkuraviy qurol sifatida qarashda davom etdi. Bu, 

o‘z navbatida, davlat axborot buyurtmasiga tayangan va tayanishda 

davom etayotgan ko‘plab mahalliy ommaviy axborot vositalarining 

tobora passivligini rivojlantirdi, faqat davlat siyosatini 

ommalashtirishga qaratilgan bu jarayon hech qanday tarzda 

raqobatbardosh media-mahsulotni rivojlantirmasdi, aksincha, 

televideniyening umumiy turg‘unligiga olib keldi.  

 O‘zbekistonda davlat telekanallarining bugungi reytingi 

pastligi negizida media bozorining haddan tashqari davlat tomonidan 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       153             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

tartibga solinishi, bu esa, o‘z navbatida, ommaviy axborot 

vositalariga targ‘ibot vositasi sifatida munosabatda bo‘lish va 

ommaviy axborot vositalari muassisi bo‘lgan davlat siyosatidan farq 

qiluvchi muqobil qarashlarni rad etish bilan bog‘liq kechdi. 

Ommaviy axborot vositalari, shuningdek, televideniyeni 

rag‘batlantirish noaniq va samarasiz davlat axborot buyurtmasi 

asosida sodir bo‘lgani, davlat teleradiokompaniyani 

moliyalashtirishda ham, umuman, ularning rivojlanishida ham kuchli 

nomutanosiblikni keltirib chiqardi. Shunday qilib, yuqoridagi 

muammolar tarixan O‘zbekiston televideniyesi rivojlanishining 

asosiy aksil-drayverlariga aylandi va zaif raqobatbardoshlik uchun 

asos bo‘lib xizmat qildi, bu esa pirovardida media industriyasidagi 

davlat siyosatining samarasizligiga olib keldi. Davlat hali-hanuz 

mamlakat televideniyesidan ichki siyosat bilan tanishtirishi zarur 

bo‘lgan ommaviy axborot vositasi sifatida ko‘rishdan voz kecha 

olmay kelmoqda va natijada uni saviyasi nihoyatda past 

televideniyega aylantirib qo‘ydi.  

 “Ko‘rsatuvlarning mundarijasi va darajasi nihoyatda past. 

Televideniye va radioda hukumatni har qanday tanqid qilish qat’iyan 

man qilingan, tahliliy ko‘rsatuvlar umuman yo‘q, fikrlar 

plyuralizmiga yo‘l qo‘yilmaydi, barcha mavzu va muammolar faqat 

davlat mulozimlari nuqtayi nazaridan turib muhokama qilinadi”, deb 

yozadi S. Ejkov (2, 139). Bunday fikrlar nafaqat rasman 

mutaxassislar tomonidan bildirilar, deyarli aholining hamma 

qatlamlari ongida ham mavjud edi. 

Albatta, vaqti-vaqti bilan mahalliy televideniyeda ma’naviyat 

va ma’rifat, milliy istiqlol mafkurasi targ‘ibotiga oid materiallar 

paydo bo‘lar, ammo keng ko‘lamli islohotlarning borishi va amalga 

oshirilishiga oid tanqidiy qarashlar o‘z qamrovini topmasdi. 

Ijtimoiy-siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy hayotga bag‘ishlangan chuqur 

tahliliy dasturlar uchun efirda joy va vaqt yo‘q edi. Natijada 

aholining katta qismi asosan Rossiya televideniyesini tomosha 

qilishni afzal ko‘rishdi. ORT, NTV, RTR, Rossiya 1, Rossiya 24, 

Kul’tura, Zvezda, Mir, Mir 24 telekanallari O‘zbekiston bozorida 

efirga uzatildi. Ular orasida nafaqat o‘quv va ko‘ngilochar shoular, 

balki Rossiya Federatsiyasi va dunyoda sodir bo‘layotgan voqealar 

tahlilini o‘z ichiga olgan siyosiy va iqtisodiy dasturlar ham mahalliy 

tomoshabinlar orasida ayniqsa mashhur edi. 

Gap shundaki, o‘rganilayotgan davrda mahalliy 

televideniyedagi ijtimoiy-siyosiy eshittirishlar I. A. Karimovning 

xorijiy mamlakatlarga tashriflari yoki xorijiy davlatlarning 

O‘zbekistonga delegatsiyalari haqidagi rasmiy xabarlardan iborat 

edi. Bu, ehtimol, jamoatchilikka ozgina ma’lumot bergan protokol 

ma’lumotlari edi. Biroq so‘nggi yillarda tomoshabinlar dunyo 

voqealaridan xabardor bo‘lish uchun ko‘pincha Yevronyus kanali va 

Butunjahon internet tarmog‘iga murojaat qilishdi.  

O‘sha yillar nafaqat jamiyat, jurnalistlar, balki turli darajadagi 

mansabdor shaxslar ham qat’iy cheklovlar sharoitida edilar. 

Mansabdor shaxslar ham televideniyega intervyu berishdan 

hadiksirashar, teleekranda ko‘rinishni istashmasdi, chunki bu 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       154             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

mamlakat rahbariga unchalik ham xush kelmasdi. Axborotning 

cheklanganligi tufayli, fuqarolar mamlakatda faoliyat yuritadigan 

vazirlar, hokimlarni tanishmasdi, aksincha, Rossiya Federatsiyasi 

partiyalarining yetakchilari, hatto AQSh, Italiya, Fransiya, 

Germaniya hukumatlari davlat va siyosat arboblari faoliyatlarini 

muhokama qilishardi.  

Televideniye ko‘rsatuvlarida O‘zbekistonning “yorqin kelajak 

sari” o‘ziga xos yo‘li haqidagi ma’lumotlarni takrorlashdan ko‘ra, 

mamlakatimizning jahon hamjamiyatiga integratsiyalashuvining 

afzalliklari, islohotlar bosqichida turgan iqtisodiyoti, uning erkin 

bozor qonunlari asosida rivojlanishi kerakligi haqida gapirish 

muhimroq edi.  

OAV xodimlari, jumladan, telejurnalistlarning ahvoliga kelsak, 

shuni ta’kidlaymizki, mamlakatimizda qabul qilingan qonunlar 

ishlamasligi tufayli ular qiyin sharoitda faoliyat yuritdilar. Qonunlar 

ishlaganidagina u mazmun, mohiyat kasb etishi ayon haqiqat. 

Televideniye hayot qanday bo‘lsa, uni boricha, bo‘yamay, bejamay 

ko‘rsatsagina, uni tomosha qilishlari mumkin edi. Aks holda, 

tomoshabin Rossiya va boshqa xorijiy telekanallarni sun’iy yo‘ldosh 

antennalari yoki kabel televideniyesi orqali, keyinchalik esa internet 

orqali tomosha qilishga o‘tib ketishlari mumkin edi va hayot haqiqati 

shuni ko‘rsatdiki, shunday bo‘ldi ham.  

1993-yilning yanvarida O‘zbekiston televideniyesi axborot-

tahliliy ko‘rsatuvlari rivojlanishiga ta’sir ko‘rsatadigan yana bir 

muhim voqea sodir bo‘ldi. “Axborot” ko‘rsatuvi birinchi marta 

qaytadan tashkil etildi va unning faoliyatiga bir qator o‘zgarishlar 

kiritildi.  

Biroq O‘zbekiston mustaqillikka erishganidan keyin ham 

“Axborot” ko‘rsatuvi axborot-tahliliy janrdagi yagona teleko‘rsatuv 

bo‘lib qolgani holda, hukumat nuqtayi nazariga to‘g‘ri kelmaydigan 

fikrlarni aytishdan, hokimiyatni tanqid qilishdan saqlandi. Vaqt 

o‘tishi bilan dasturda raqobatchilar paydo bo‘ldi — yangi tahliliy 

dasturlar o‘z ko‘rsatuvlarida muqobil fikrlarni ifodalash tufayli 

ko‘proq ko‘rinishga ega boshladi. Biz ana shunday ko‘rsatuv sifatida 

“Omad” telekanalining “Daraklar” informatsion dasturini ayta 

olamiz. Nevzorov (Leningrad studiyasi)ning “600 sekund” 

ko‘rsatuvi singari 10 daqiqa mobaynida jurnalistlar poytaxtning 

ijtimoiy-siyosiy hayotga doir muammolarni aytishardi (Furqat 

Zokirov, Said Hidoyatov va b.) 1998-yil oktyabr oyida “Toshkent” 

(4) telekanali negizida yangi haftalik “Poytaxt” tahliliy dasturi 

yaratildi. “Poytaxt” dasturi O‘zbekistonda bo‘layotgan ijtimoiy-

siyosiy voqealarning haftalik sharhi sifatida o‘rin oldi. Loyihani 

jurnalist va siyosiy sharhlovchi Pavel Yes’kov olib bordi, u 

yangiliklar voqealarini nafaqat kelajakdagi siyosiy va iqtisodiy 

samaralari nuqtayi nazaridan, balki madaniy nuqtayi nazardan ham 

tahlil qildi. Yes’kov o‘z dasturini tomoshabinlar bilan muloqot 

konsepsiyasiga asosladi. “Poytaxt” dasturi ham axborot-tahliliy 

emas, balki axborot-publitsistik janrga yaqinligi bilan ajralib turardi. 

Boshlovchi chiqishlari va syujetlarida mafkura va ma’naviyat 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       155             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

mavzuidagi muhokamalarning yo‘qligi “Poytaxt” teleko‘rsatuvining 

katta auditoriyaga ega bo‘lishini ta’minladi. 

 Shu o‘rinda “Yoshlar” telekanali “Davr” informatsion 

dasturining “Davr” hafta ichida” haftalik ko‘rsatuvini ham aytib 

o‘tishimiz joiz. Uni yosh boshlovchi, iqtidorli jurnalist Xayrulla 

Nuriddinov olib borgan. O‘ziga xos fikrlash, keng mushohada egasi 

sifatida o‘zining dastlabki chiqishlari bilan xalqning ijtimoiy-siyosiy 

muammolarini ko‘targan, auditoriya muhabbatini qozonganiga 

qaramay, ko‘p o‘tmay uni ham “Axborot” informatsion dasturi 

jurnalistlari singari hukumat nuqtayi nazariga to‘g‘ri kelmaydigan 

fikrlarni aytishdan, hokimiyatni tanqid qilishdan saqlanadigan 

ijodkorlar saflariga tushib qoldi. Buni O‘zbekiston uchun odatiy hol 

deb baholasa bo‘ladi.  

O‘zbekiston televideniyesining axborot-tahliliy ko‘rsatuvlari 

o‘z oldiga qo‘ygan vazifalarni bajara olmaydigan darajaga tushib 

qoldi. Mamlakat rahbariyati telejurnalistlar faoliyatiga aralashib, o‘z 

faoliyatlarida jamoatchilikni o‘ylantirayotgan masalalarni 

muhokamaga olib chiqishni ta’qiqlab qo‘ydi. Hokimiyatning 

televideniye xodimlariga yordami texnik va texnologik 

modernizatsiya uchun mablag‘ ajratish bilan cheklandi. Ushbu 

jarayonlar yurist va jurnalist K. Bahriev tomonidan quyidagicha 

baholangan: “Jurnalistlar mehnatiga to‘lanadigan haq korrupsiyani 

istisno etadigan darajada yetarli emas. Maosh kamligi tufayli 

jurnalist xodimlar boshqa faoliyat sohalariga ketib qolayotgan 

holatlar kuzatilmoqda. Matbuot xodimlari va televideniye xodimlari 

maoshi o‘rtasida sezilarli tafovut mavjud. Jurnalistlar o‘z materillari 

bilan boyvuchchalar va arboblarga xizmat qilayotgan holatlar 

mavjuddir” (1, 180). 

Televizion muhitdagi o‘zgarishlarni tahlil qilganimizda, 

haqiqatan ham tushunarliki, yangi va g‘ayrioddiy hamma narsa 

dastlab qiziqish uyg‘otadi, shuning uchun jamiyat birinchi navbatda 

televideniyeni faol tomosha qila boshladi. Tomoshabinlar uchun tabu 

va tanqidiy mavzular efirda qanday muhokama qilingani, dasturlarni 

taqdim etishning yangi uslubi, yangi boshlovchilar paydo 

bo‘lganligi, audiovizual effektlar o‘zgarganini ko‘rish qiziq. O‘z 

fikrlarini ifoda etishdan qochgan diktorlardan farqli o‘laroq, bu 

boshlovchilar “tirik va o‘ylayotgan” ko‘rinadilar. 

Axborot va axborot-tahliliy teleko‘rsatuvlar formatini 

o‘zgartirishga birinchi urinishlar 1980-yillarning o‘rtalarida — 1990-

yillarning boshlarida amalga oshirildi. Keyin diktorning qiyofasini 

o‘zgartirish boshlandi — birinchi marta yangiliklar boshlovchisi 

shunchaki matnni suflyordan o‘qibgina qolmay, balki ma’lumotlarga 

izoh bera boshladi. 

90-yilga kelib, yangi janr — yakshanba tahliliy ko‘rsatuvi — 

“Yakunlar” (“Itogi”) dunyoga keldi. Ushbu janr nafaqat o‘zining 

yangiligi, balki boshlovchining kun tartibidagi o‘z fikrini ifodalash 

va himoya qilish uslubi bilan ham e’tiborni tortdi. O‘zbekistonda 

ham haftalik “Tahlilnoma” ko‘rsatuvi aynan shu jarayonlarning 

ne’mati sifatida maydonga chiqdi. Lekin har kunlik axborotlar 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       156             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

majmuasidan yig‘ilgan ushbu haftalik ko‘rsatuv ham axborot 

maydoniga yangilik kirita olmadi.  

Siyosiy sharh deb atalgan, sovet televideniyesida ancha katta 

e’tiborga ega bo‘lgan janr televideniye jurnalistlari nuqtayi nazaridan 

ham dasturlardan ham tushib qola boshladi. Xorijiy mamlakatlarning 

yangiliklari uzatilgan hollarda, ular odatda tabiiy va texnogen 

ofatlar, turli xil kelib chiqadigan baxtsiz hodisalar aks etadigan 

videolarga o‘rin berilardi. Bu o‘z o‘rnida faqat yutuqlargina 

namoyish etiladigan televideniye bilan cheklanayotgan mamlakat 

aholisi diqqat-nigohida butun dunyo haqida negativ fikrlarning 

shakllanishiga olib kela boshladi. Ahvol shu darajaga yetdiki, 

tomoshabinlar xorij va rus sharhlovchilari nomlarinigina qayd 

etishardi, Mamlakatda siyosiy sharhlovchilar gildiyasi chetga surib 

chiqarildi.  

Sovet turmush tarzini namoyish etadigan filmlar efirdan olib 

tashlandi. Ikkinchi jahon urushi haqida gapirish, qatnashchilarning 

orden va medallarini taqib chiqishlari qat’iyan man etildi.  

1996-yilning 20-dekabr kuni Prezident O‘zbekiston ommaviy 

axborot vositalarini qo‘llab-quvvatlash milliy assotsiatsiyasining bir 

qator rahbarlari, mamlakat milliy mafkurasi yetakchilarini to‘plagan 

holda, mamlakatda “Hurriyat” nomli yangi gazetaga asos solinganini 

e’lon qiladi (3). 

“Hurriyat” — istiqlolimiz mevasi. Bu gazetani nashr etish 

to‘g‘risidagi hukumat qarorida uni muntazam chiqarish, keyinchalik 

rus va ingliz tillarida ham chop etish, mamlakatimizda kechayotgan 

demokratik jarayonlarning xolis ko‘zgusiga aylantirish ko‘zda 

tutilgan edi. Yangi nashrning nishona soniga katta umid bilan imzo 

chekkan muharrir sifatida bugungi holatdan boshqalarga nisbatan 

ko‘proq tashvishga tushayotganimning sababi shunda”, — deydi 

keyinchalik O‘zbekistonda xizmat ko‘rsatgan jurnalist Ahmadjon 

Meliboev. Katta shov-shuvlarga sabab bo‘lgan, mamlakatning 

ijtimoiy-siyosiy hayoti, uning muammolari o‘z aksini topgan gazeta 

obunasiz 10 000 tirajga chiqdi. 5 sonidan so‘ng gazeta bosh 

muharririga hukumat mulozimlari jiddiy tahdidlar qila boshladilar. 

“Hurriyat” gazetasi atrofida yuz bergan, butun dunyo hamjamiyatini 

to‘lqinlashtirgan voqea mamlakatda so‘z erkinligi masalasida 

bundan buyog‘iga ahvol yomonlashishi, so‘z erkinligiga qarshi 

vaziyat mavjudligini ko‘rsatardi. 

 

Xulosalar 
 

Ayonki, bu voqealar mamlakat matbuotiga, xususan, 

televideniyega ham jiddiy ta’sir ko‘rsatmasligi mumkin emasdi. Shu 

voqealar rivojida O‘zbekiston televideniyesining “TV-1” kanalida 

efirga chiqqan “Minbar”, “Futbol sharhi” ko‘rsatuvlari ham yopildi. 

“Minbar” ko’‘rsatuvining qahramonlari — oddiy xalq bo‘lib, ular 

o‘zlarini qiynayotgan muammolar haqida so‘zlash imkoniga ega 

edilar. Har bir ko‘rsatuvda (muharrir — F. Zokirov) to‘rt – besh 

fuqaro o‘zi duch kelayotgan ijtimoiy-siyosiy hayotda uchraydigan 

masalalar xususida so‘zlardi. “Futbol sharhi” ko‘rsatuvi muallifi — 



     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       157             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

A.Imomxo‘jaev esa o‘zbek futbolida yuzaga kelgan muammolar 

haqida o‘z qarashlarini bayon qilgandi. Ayonki, bu ko‘rsatuvlar 

davlat va hukumat yuqori kursilarida o‘tirgan mulozimlarga manzur 

tushmadi.  

Mamlakatda sukut yuzaga kela boshladi. Bizning 

o‘ylashimizcha, aynan shu tarzda xalqning qayta qurish yillarida 

shakllangan siyosiy ongiga katta zarba berildi. Holbuki, ommaviy 

axborot vositasi sifatida televideniye millatning asosiy minbarlaridan 

biri edi va muhim ijtimoiy-sotsial muammolarni yoritishi, turli 

siyosiy kuchlar, partiyalar, guruhlarga minbar ajratishi, fuqarolarni 

siyosiy jarayonlarda faol bo‘lishlari uchun sharoit yaratib berishi 

kerak edi. Insonga shaxs, fuqaro sifatida qarash o‘rniga, “hammasini 

o‘zimiz bajaramiz, o‘zimiz hal qilamiz” qabilidagi “yopiq” siyosat 

natijasida xalq va davlat, fuqarolar va hukumat o‘rtasida katta jarlik 

paydo bo‘ldi. 

 

Foydalanilgan adabiyotlar 

 

1. Баҳриев К.Ҳ. Сўз эркинлиги ҳақида сўз. — Тошкент: Oltin 

meros press, 2023. — 180 б.  

2. Ежков С. Роль журналистики в современном обществе. Пятая 

центрально-азиатская конференция СМИ // Центральная Азия 

— в защиту будущего. Средства массовой информации в 

многокультурных и многоязычных обществах. Пятая 

центральноазиатская конференция СМИ, Бишкек, 17–18 

сентября 2003 г. — Вена, 2003. — С.139–143. 

3. Мелибоев А. “Ҳуррият” мухлислари, қаердасиз? — URL:  

https://gujum.uz/mutolaa/hurriyat-muxlislari-qayerdasiz/  

4.  «Пойтахт» — главная редакция информационных программ 

телерадиоканала «Тошкент»: оперативность, актуальность, 

профессионализм. — URL: 

http://infocom.uz/2007/05/02/poytahtglavnaya-redaktsiya-

informatsionnyih-programm-teleradiokanala-toshkentoperativnost-

aktualnost-professionalizm/  

5. Цвик А.Л. Телевизионная журналистика. История. Теория. 

Практика. — Москва: АСПЕКТ ПРЕСС, 2004. — 382 c. 

6. Черногаев Ю. СМИ Узбекистана: горячая осень и горячая 

зима 2001 года // Свобода средств массовой информации в 

период борьбы с терроризмом. Третья центральноазиатская 

конференция по вопросам СМИ. — Алматы, 10-11 декабря 2001 

г. — Вена. — С.61–67.  

References 

 

1. Bakhriev K.Kh. Suz erkinligi khakida suz (A word about freedom 

of speech), Tashkent: Oltin meros press, 2023, 180 p.  

2. Ezhkov S. Tsentral'naya Aziya — v zashchitu budushchego 

(Central Asia — in defense of the future), Fifth Central Asian Media 

https://gujum.uz/mutolaa/hurriyat-muxlislari-qayerdasiz/
http://infocom.uz/2007/05/02/poytahtglavnaya-redaktsiya-informatsionnyih-programm-teleradiokanala-toshkentoperativnost-aktualnost-professionalizm/
http://infocom.uz/2007/05/02/poytahtglavnaya-redaktsiya-informatsionnyih-programm-teleradiokanala-toshkentoperativnost-aktualnost-professionalizm/
http://infocom.uz/2007/05/02/poytahtglavnaya-redaktsiya-informatsionnyih-programm-teleradiokanala-toshkentoperativnost-aktualnost-professionalizm/


     Journalism                                                                                                                                                Rakhmatullaeva I. N. 

 

 
DOI: 10.36078/1721202324                       158             O‘zbekistonda xorijiy tillar, 2024, 10-jild, № 3 (56), b. 145-158 

 

Conference, Bishkek, September 17–18, 2003, Vein, 2003, pp.139-

143.  

3. Meliboev A. “Khurriyat” mukhlislari, kaerdasiz? (Hurriyat fans, 

Where are you?), available at:  https://gujum.uz/mutolaa/hurriyat-

muxlislari-qayerdasiz/   

4. «Poitakht» — glavnaya redaktsiya informatsionnykh programm 

teleradiokanala «Toshkent»: operativnost', aktual'nost', 

professionalizm (Poytakht is the main editorial office of the 

information programs of the Toshkent TV and radio channel: 

efficiency, relevance, professionalism), available at: 

http://infocom.uz/2007/05/02/poytahtglavnaya-redaktsiya-

informatsionnyih-programm-teleradiokanala-toshkentoperativnost-

aktualnost-professionalizm/  

5. Tsvik A.L. Televizionnaya zhurnalistika. Istoriya. Teoriya. 

Praktika (Television journalism. History. Theory. Practice), 

Moscow: ASPEKT PRESS, 2004, 382 p. 

6. Chernogaev Yu. Tret'ya tsentral'no-aziatskaya konferentsiya po 

voprosam SMI (The Third Central Asian Conference on Media 

Issues), Almaty, 10-11 December, 2001, Vein,  pp. 61-67. 
 

https://gujum.uz/mutolaa/hurriyat-muxlislari-qayerdasiz/
https://gujum.uz/mutolaa/hurriyat-muxlislari-qayerdasiz/

